Kereta buruk, kuih & nikmat..

Assalamualaikum..

032_large

linked

” Krekk..krekk..kreekkk..”

Saya menjenguk ke luar tingkap selepas terdengar bunyi kereta yang agak kuat enjinnya dan saya lihat sebuah kereta Proton Saga yang sangat usang dan buruk .

“Eh, siapa pulak yg datang ni? macam tak pernah nampak pun” Saya pun terus memberitahu mak dan ayah saya tentang kehadiran tetamu tersebut.

Mak saya selamba je cakap “Ooo tu orang datang nak servis mesin air Coway”

Eh? Saya macam terkejut, kerana beliau merupakan seorang perempuan, fizikalnya agak kurus dan sekali lihat seperti berusia lebih tua setahun atau 2 tahun dari saya. Terdetik di hati saya, hebat perempuan muda lagi ni boleh buat kerja macam lelaki.

Mak saya terus menjemput ke beliau ke dapur untuk menservis mesin air. Dari ruang tamu saya terdengar mak saya rancak berbual dengannya, lebih kurang 20 minit beliau mintak diri untuk pulang setelah siap servis.

” Selamat berbuka ye” Dia ucapkan kepada saya, dan saya hanya membalas dengan senyuman.

—————————————————————————————

“Buruknya kereta dia” Terkeluar perkataan itu dari mulut saya di depan mak saya.

” Kesian dia tu, anak 5 orang, kecik-kecik lagi , anak sulung baru Form 1″ mak saya memberitahu

Saya terkejut ” Eh, dah kahwin ke? nampak macam muda lagi, “

Mak saya tergelak dan bersetuju yang kakak tu nampak muda. Mak saya menambah lagi

“Suami dia kerja kat KL, tadi masa tengah servis air tu suami dia call, tanya pasal nak beli baju raya anak-anak,kesian plak mak dengar”

Namun, apa yang membuatkan saya rasa terharu sangat-sangat mak saya cakap kakak tu bagitau anak dia buka puasa dengan kuih-kuih sahaja. KUIH-KUIH sahaja! Semasa tengah servis, anak-anak dia juga menelefon  bertanyakan “Kuih apa yang mak bawak balik untuk berbuka?”

Bagaikan tamparan ke muka saya sendiri apabila dia memberitahu mak saya yang anak-anak dia sendiri yang tak nak makan nasi,cukuplah kuih-kuih sahaja untuk berbuka.

Subhanallah, murni dan sucinya hati anak-anak kakak tersebut. Betapa mereka tidak mahu menyusahkan ibu bapa mereka. Sedangkan kita, kadang-kadang merajuk tak dapat berbuka dengan makanan kegemaran kita, kadang-kadang merajuk bila mak asyik masakkan makanan kegemaran adik beradik lain, kadang-kadang bosan dengan lauk pauk yang sedap-sedap.

Allah,betapa aku sering melupakan nikmatMu, tidak bersyukur dengan nimatMu,

Ampuni kami, ampuni kami, ampuni dosa-dosa kami..:(

‘MAKA NIKMAT TUHAN KAMU YANG MANAKAH KAMU BERDUA (JIN & MANUSIA) DUSTAKAN?'(55:13)

Advertisements

One thought on “Kereta buruk, kuih & nikmat..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s