Mind my mind

Assalamualaikum..

Ini adalah rentetan ringkas perkara-perkara yang terjadi di sekeliling saya, pendapat saya mengeai perkara tersebut, Diharap jika pendapat saya bertentangan dengan anda,maafkan ye, raya dah nak dekat..:) Mind my mind..:P

1) Sedekah dan Palestin 

Alhamdulillah, tahun ini diberi peluang untuk berpuasa di tempat orang, di kawasan felda. Apa yang menarik perhatian saya di sini, semasa berterawih kami diimamkan oleh seorang imam dari Palestin. Kutipan derma Palestin juga turut diadakan dan subhanallah, terkejut saya apabila diberitahu kutipan derma pada malam itu sahaja sudah mencapai hampir rm4000.  Saya kagum dengan kemurahan hati penduduk di kawasan ini, walaupun terpencil, tidak semaju di kawasan bandar tetapi sifat prihatin mereka terhadap saudara sesama muslim sangat membanggakan.

“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.”(al-baqarah:195)

2) Mangsa Twitter

Masa mula-mula saya ada akaun twitter saya tak tahu langsung macam mana nak guna.haha :p  Lama kelamaan tengok kawan-kawan,ooo macam ni rupanya twitter ni. Saya masih ingat lagi ada orang pernah cakap twitter macam tempat kita nak luah apa sahaja yang kita rasa, marah, sakit hati, gembira atau apa-apa sahajalah, Orang lain tak boleh nak tegur atau cakap apa-apa sebab itu hak kita.Tapi lama kelamaan saya tengok twitter seperti jadi medium untuk sindir menyindir, memaki hamun, menunjuk-nunjuk dan yang lebih teruk sampai boleh menyebabkan keruntuhan rumah tangga, saman-menyaman dan sebagainya.Dan apa yang lebih teruk kadang-kadang ada “batu api” memberitahu orang lain yang tiada akaun twitter yang orang yang ada twitter mengutuk dia kat twitter sedangkan orang tersebut tidak menyatakan langsung tweet marah/benci dia kepada siapa. Bahaya kan twitter ni sebenarnya.Banyak fitnah yang tersebar. Sejujurnya saya juga merupakan salah seorang mangsa twitter, bila marah saya lepas kat twitter. Astaghafirullahalzim..kita seringkali lupa kita sebenarnya ada Dia untuk mengadu tak kira sedih,marah,gembira,benci , Dia sentiasa ada untuk mendengar.

linked

3) Barakallah

linked

Alhamduillah, kawan-kawan dah ramai yang akan mendirikan masjid. Lepas raya setakat ni saya dapat 7 undangan kenduri majlis perkahwinan. Seronok lah makan nasi minyak lepas ni, ambik berkat orang kahwin.hehe :p Tahniah kepada kawan-kawan yang bakal menempuh kehidupan baru selepas. Semoga berbahagia di dunia dan akhirat. aminn.. 🙂

4) Syurga dunia

Sejak akhir-akhir ni terngiang-ngiang di telinga saya soalan aainaa pada saya dan sahabat-sahabat hari tu “Korang tau tak apa tu syurga dunia?” Selepas macam-macam jawapan kami dia bagitau jawapannya “KETENANGAN”, Tiba-tiba saya terfikirkan macam mana ketenangan tu sebenarnya, macam mana nak dapatkan ketenangan tu? Mohon aainaa untuk mengupas lanjut topik ni nanti lepas bukak sem nanti ye.. 🙂

linked

2 thoughts on “Mind my mind

Leave a Reply

