Mind my mind #2: Kasih ke syurga..

Assalamualaikum..

                                                         kredit:google

Dah lama tak mencoret di sini. Sibuk dengan raya, anda bagaimana? :p

Baki cuti sudah tinggal lebih kurang seminggu lebih sahaja lagi. Seperti sebelum ini, setiap kali bukak sem baru ibu dan bapa saya akan menghantar saya ke kolej. Terkadang rasa juga bersalah melihat ayah yang sudah berumur memandu kereta jauh dari terengganu ke Kuala Lumpur, tetapi mereka tetap berkeras nak hantar jugak saya dengan alasan boleh jumpa cucu-cucu dekat Kuala Lumpur.

Pengorbanan.. 

Jika dikira pengorbanan ibu bapa kepada kita sampai bila-bila pun belum mampu kita membalasnya.

Semasa packing barang-barang, mak dan ayah banyak kali pesan,

“packing awal-awal nanti tak ada barang tertinggal”

“bawaklah ubat ni, awak tu kadang-kadang pening, makanlah,inshaAllah ok lepas tu”

“biskut/makanan yang nak dibawak balik tu dah bungkus belum,kan esok lupe plak”

Kasih ibu bapa..

Hebat bukan kasih ibu bapa ini, walaupun anak dah besar panjang soal sakit pening anak masih difikirkan, soal  makan minum anak masih diambil kira, soal anak-anak menguru diri masih dijaga..:'(

Tetapi anak-anak, bila dah berkeluarga, bila dah ada kerjaya sendiri berapa ramai yang ambil berat mak ayah mereka sakit, jika sakit berapa ramai yang bertanya mak ayah mereka dah makan ubat atau belum. Atau jika mak ayah sihat, berapa ramai yang sanggup meluangkan masa 5 minit sehari untuk menelefon mak ayah bertanya “dah makan ke belum?”

Benarlah..Kasih ibu dan ayah membawa ke syurga..

 

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ 

“Rabbanaghfir Lii Wa Li Waalidayya Wa Lil Mu’miniina Yauma Yaquumul-hisaab” 

“Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kedua-dua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)” 

“O Our Lord! forgive me, and my parents, and all the Muslims on the day when the account will be established.”

 

kredit: google

Advertisements

2 thoughts on “Mind my mind #2: Kasih ke syurga..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s